Pionieren - Scouting St. Jan Baptist (Scouting Heerlen)

Pionieren

Technieken

Pionieren (sjorren) is het bouwen van een constructie met hout en touw.
Om te pionieren gebruiken we meestal sisal- of manillatouw met een doorsnede van ongeveer 7mm. Als dit soort touw nat wordt, dan krimpt het. De knoop of sjorring komt dan muurvast te zitten. Ga dan niet met een mes peuteren om het los te krijgen, maar wacht liever totdat het touw droog is. Als je een touw niet meer nodig hebt, dan moet je het weer netjes zonder knopen opschieten.

MASTWORP

Bijna iedere sjorring begin je met een mastworp. Bovendien kan je de mastworp voor nog veel meer andere toepassingen gebruiken. Dit is dus een heel erg belangrijke knoop!

KRUISSJORRING

Om twee palen op elkaar vast te maken gebruik je een kruissjorring.
Je begint met een mastworp op de verticale paal, net onder de horizontale. Na een stuk of drie slagen ga je woelen. Doe dit ook
drie of vier slagen.
drie of vier slagen.

Maak de sjorring af met een mastworp op de horizontale paal.

DRIEPOOT

Een driepoot maak je met een achtvormige sjorring. Leg drie palen naast elkaar. Houdt de onderkanten gelijk. Leg de palen op een hulppaaltje, dat is een stuk gemakkelijker.
Je begint met een mastworp op één van de palen. Werk het niet gebruikte touw netjes weg.

VORKSJORRING

Met deze sjorring maak je twee palen aan elkaar vast, die later in een vork komen te staan. Eigenlijk is dit dus een tweepoot. Let ook hier erop dat de onderkanten van de palen gelijk liggen.
Na het leggen van een aantal slagen maak je een aantal woelingen.
De sjorring maak je af met een mastworp. Probeer eens twee halve mastworpen te maken, in plaats van in één keer een hele. Dat is een stuk makkelijker.
Hoe je twee palen in de lengterichting aan elkaar moet maken zie je hier:

Of zo:

DIAGONAALSJORRING

De diagonaalsjorring gebruik je als 2 palen elkaar niet loodrecht kruisen.

Begin met een timmersteek. Daarmee kan je de 2 palen eerst goed naar elkaar toe trekken. Zoals iedere sjorring eindig je met een mastworp (of 2 halve mastworpen).
Op kamp kan je met deze sjorringen bijna alles maken, b.v. een stevige kampkeuken, een stormbaan, een kabelbaan of een familieschommel.

KNOPEN

Elke knoop heeft bepaalde kenmerken: hij laat makkelijk los, het
touw kan korter gemaakt worden, geschikt voor touw van
verschillende diktes, je kan het touw vast om een boom of paal
leggen, of juist in een losse lus, enz.
Dit zijn de belangrijkste knopen:

Om twee touwen van gelijke dikte aan elkaar te knopen gebruik je de platte knoop.

Als er veel kracht op het touw komt te staan, dan kan je beter de schootsteek gebruiken. Tevens is de schootsteek geschikt voor touwen van ongelijke dikte.

Met de paalsteek maak je een niet-schuivende lus in het touw.

Met de timmersteek maak je snel het touw aan een paal vaSint Deze knoop gebruik je ook wanneer je twee palen tegen elkaar aan moet trekken, b.v. bij het begin van een diagonaalsjorring.

De visserssteek gebruik je om twee touwen (van ongeveer gelijke dikte) aan elkaar maken. Deze knoop krijg je makkelijk weer los door 'm uit elkaar te trekken.

Waar je de zaksteek gebruikt, kan je ook de achtknoop gebruiken. Deze is na belasting makkelijker los te krijgen.

Als je een touw aan een paal vast moet maken, dan maak je een mastworp. Hoe je een mastworp moet maken zie je bij het stukje over pionieren. Als je over een "open paaleinde" beschikt kan het ook zo:

Natuurlijk zijn er nog VEEL MEER knopen, maar als je de bovenstaande knopen allemaal kan maken dan kan je bijna iedere situatie aan! (wat betreft knopen dan...)

VOORBEELDEN

1. Een kampkeuken.

2. Een spel voor je hele patrouille.

Maak een grote "A" met 3 pionierpalen. Bovenin maak je een vorksjorring, en het dwarsbalkje maak je vast met twee kruissjorringen. Maak aan de toppen van de palen 4 lange trektouwen.
Laat iemand van je patrouille op het balkje staan. De rest van de patrouille probeert met het frame te "wandelen". Doe eens een race met alle patrouilles van je vendel!

3. Een stormbaan.

Hier zie je wat voor onderdelen je allemaal kan maken, maar je kan natuurlijk zelf nog veel meer bedenken!